
zaterdag, december 08, 2007
Raimond Wouda fotografeert gepassioneerd Nederland
In samenwerking met NRC Handelsblad organiseert het Rijksmuseum voor de tiende keer een fototentoonstelling in het kader van de jaarlijkse foto-opdracht Document Nederland. Dit jaar gaat de tentoonstelling over allerlei fenomenen waar Nederland warm voor loopt of zelfs hevige hartstocht voor voelt. Niet alleen voor sterren als Marco Borsato, Gerard Joling of Elvis Presley, maar ook voor Ajax, het Koninklijk Huis, Goede Tijden Slechte Tijden of het fenomeen Gothic. De tentoonstelling Document Nederland: Fans kwam tot stand in samenwerking met Huis Marseille, waar het Rijksmuseum voor het derde jaar te gast is.
Wouda zocht in heel Nederland naar verschillende soorten fans en hun idolen, mensen of organisaties, maar vooral de verschillende culturen daaromheen. Hij fotografeerde de cultuur van het vernoemen van zaken naar een bekende persoon, zoals Prinses Amalia (2003) naar wie het Amalia-bos, de Amalia-toren, de Amalia-tulp en de Amalia-basisschool werden vernoemd. Een kamer in het Hilton Hotel in Amsterdam heet de John en Yoko Suite, naar de beroemde bed-in uit 1969. Natuurlijk toont Fans hoe de fans in de rij staan voor Gerard, Gordon en René maar ook hoe zij Ajax huldigen of afreizen naar Frankrijk om de Tour de France te volgen. Er zijn foto’s van voorzitters van fanclubs: Elvis Presley, de Beatles maar ook die van Najib Amhali. Wouda documenteert de fancultuur heel privé (kamers van fans van Marco Borsato en Star Wars, babies die zijn vernoemd naar het idool van hun ouders) maar ook heel massaal (Lowlands, EK schaatsen in Collalbo (Italië), Gothic-festivals of bijeenkomsten van verschillende politieke partijen tijdens de laatste verkiezingen). Fans is een zeer divers portret van de verschillende passies van de Nederlandse bevolking anno 2006/07.
Raimond Wouda (1964) kreeg zijn opleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag tussen 1987 en 1992. Sindsdien werkte hij als fotograaf mee aan verschillende tentoonstellingen in Nederlandse en buitenlandse steden. Hij publiceerde in diverse tijdschriften en dagbladen.
8 december 2007 t/m 24 februari 2008
Huis Marseille Museum voor Fotografie, Keizersgracht 401, Amsterdam
Lees ook het artikel bij de Wereldomroep en zie de speciale bijlage bij het NRC Handelsblad van zaterdag 9 december.
Wouda zocht in heel Nederland naar verschillende soorten fans en hun idolen, mensen of organisaties, maar vooral de verschillende culturen daaromheen. Hij fotografeerde de cultuur van het vernoemen van zaken naar een bekende persoon, zoals Prinses Amalia (2003) naar wie het Amalia-bos, de Amalia-toren, de Amalia-tulp en de Amalia-basisschool werden vernoemd. Een kamer in het Hilton Hotel in Amsterdam heet de John en Yoko Suite, naar de beroemde bed-in uit 1969. Natuurlijk toont Fans hoe de fans in de rij staan voor Gerard, Gordon en René maar ook hoe zij Ajax huldigen of afreizen naar Frankrijk om de Tour de France te volgen. Er zijn foto’s van voorzitters van fanclubs: Elvis Presley, de Beatles maar ook die van Najib Amhali. Wouda documenteert de fancultuur heel privé (kamers van fans van Marco Borsato en Star Wars, babies die zijn vernoemd naar het idool van hun ouders) maar ook heel massaal (Lowlands, EK schaatsen in Collalbo (Italië), Gothic-festivals of bijeenkomsten van verschillende politieke partijen tijdens de laatste verkiezingen). Fans is een zeer divers portret van de verschillende passies van de Nederlandse bevolking anno 2006/07.
Raimond Wouda (1964) kreeg zijn opleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag tussen 1987 en 1992. Sindsdien werkte hij als fotograaf mee aan verschillende tentoonstellingen in Nederlandse en buitenlandse steden. Hij publiceerde in diverse tijdschriften en dagbladen.
8 december 2007 t/m 24 februari 2008
Huis Marseille Museum voor Fotografie, Keizersgracht 401, Amsterdam
Lees ook het artikel bij de Wereldomroep en zie de speciale bijlage bij het NRC Handelsblad van zaterdag 9 december.